Back Market voert sinds een maand een wereldwijde campagne om aandacht te vragen voor de milieuschade van fast tech en elektronische overconsumptie.
De Fast Tech-campagne werd afgetrapt in New York door Chief Marketing Officer Joy Howard. Dat markeerde ook de start van een samenwerking met reparatieplatform iFixit. De campagne toont hoe het milieu tussen opeenvolgende smartphone-releases zichtbaar verslechtert, met verdwijnende gletsjers, droogte en overstromingen als gevolg van klimaatverandering. Back Market en iFixit willen consumenten stimuleren hun apparaten langer te gebruiken, te repareren en vaker te kiezen voor refurbished technologie.
Gemiddeld vijf jaar
Zij roepen op om smartphones gemiddeld vijf jaar te gebruiken in plaats van tweeënhalf, en vragen fabrikanten om apparaten minstens tien jaar repareerbaar te maken. Dat kan ruim 20 miljoen ton aan uitstoot van CO2-equivalenten per jaar voorkomen.
De digitale industrie is goed voor 4 procent van de wereldwijde uitstoot en dat aandeel groeit snel. Elektronisch afval is de snelst groeiende afvalstroom ter wereld, met ruim 60 miljoen ton in 2022. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau Marcel, is te zien in grote steden zoals New York, Londen en Parijs en bevat ook een online platform en socialmediacampagne.